Най-често срещаните грешки при работа с подложки
Трябва да се приеме като закон, че настройките на файловете се правят преди да се започне работа по един чертеж, а не след като сме работили да го „оправяме“ за плотиране.
Повечето от нас работят с някаква подложка, било то от друг специалист или собствена разработка от архива. Непрекъснато се учудвам колко много хора правят едни и същи грешки и си усложняват живота неимоверно, като се втурват да отворят подложката и да започнат да я анализират и направо да работят по нея.
Знам, че е изкушаващо просто да отворим подложката както ни е дошла по email-а и да започнем директно да работим по нея. Може да е по-логично да е така, но AutoCAD не работи така. Съжалявам, просто този метод на работа създава прекалено много главоболия и проблеми, за решението на които е необходимо часове къртовска работа, която може да се избегне.
Най-често срещаните признаци, че сме сложили каруцата пред коня:
1. Заглавието в чертежа е едва видимо, а нормален обяснителен текст към някой елемент от чертежа се плотира с реална височина на листа 2см, все едно е най-важното нещо на света.
Проблемът най-често е: Използвани са не собствени стилове на текстове и дименсии, а тези които идват с подложката или са копирани стилове от чертежи в други мащаби.
2. На чертежа излизат на няколко места по едно голямо хубаво черно петно.
Проблемът най-често е: Използват се блокове от подложката, а не собствени и чуждият блок е бил точно този цвят, който в стилове за плотиране са с дебелина 1мм
3. На единия чертеж антетката е голяма колкото А3, на следващия е 3х3см и не може да се чете нищо.
Проблемът най-често е: Не се използват предварително настроени layout-и и размери на листа, а се „донагласят“ тези от подложката.
4. Архитектът отнася сумати псувни и е обявен за некадърен при всяка смяна на подложката, понеже трябва да се прехвърля половин ден линия по линия от стария в новия файл.
Проблемът най-често е: Директно се чертае в подложката, а не се вкарва като XREF. Промяната на подложки е много трудоемка и времеотделяща.
Решението в две стъпки
Ако това ви се е случвало, приемете като закон, че не можете веднага да започнете да чертаете без да сте отделили необходимото време за настройка на чертежа. В зависимост от подготовката Ви, това поже да отнеме от 15мин до няколко часа, но при всички положения ще бъде много по-кратко, отколкото да оправяте нещата следварително:
1. Нов чертеж се стартира само от собствен template с предварително настроени слоеве, цветове, мащаби, текстови и дименсионни стилове, блокове и layouts и Page Setups.
2. Подложката се прикрепя като XREF към нашия чист и настроен файл.
P.S. Има и друг вариант. Да не ви пука и да оставите чертежите да изглеждат отвратително. Може да се учидите колко много хора считат, че това е добро решение на проблема.
Здравейте,
Относно пост скриптума.
За съжаление това е факт.
Повечето колеги се стремят черетжите да са „технически коректни“/оправдавайки се с твърде натоварената програма и кратък срок за приключване/ и твърде малко внимение отделят на дизайна на чертежа.
Обикновено това е свързано със собствения стил и „почерк“ на работа.
Забелязва се една тенденция сред част от по-младите колеги,а именно недооценяване на този аспект от работата/не желая да обидя никого/.
Съгласен съм и с факта,че самия стил на преподаване в университетите е на принципа да се „претупа“тази част от преподаването /на принципа който иска да си го учи в къщи или на работното място/.Визирам „Технически университет“-София,“Минно-геоложкия университет“-София и „Химикотехнологичен и Металургичен Университет“ – София.Няма да се впускам в подробности,но имам лични впечатления от колеги завършили магистрската си степен в горе-посочените университети.След като започнат работа в повечето случай важи принципа: …“Учи се в движение,защото няма кой да се занимава с теб…“
С дотук написаното казах,че не желая да обиждам никого,а само да подчертая факта,че изготвянето на един чертеж включва и една важна част-„прегледноста“ на същия когато се плотира.
С пожелание за много творчески успехи.