Стена

8. юни 2009

autocad-vaprosДоста читатели на блога задават интересни въпроси, като намират всевъзможни начини да се свържат с мен.

За това реших да създам тази страница, където всеки който поиска може да зададе въпрос за AutoCAD чрез коментарите по-долу.

Не мога да гарантирам, че ще успея да направя публикация по всяка тема или че ще отговоря бързо на всеки въпрос, но със сигурност ще опитам

  1. 24. април 2009, 08:01 | #1

    Искам да попитам, може ли да ми отговорите на един въпрос?
    Как да разделя една таблица-извлек от блокове с атрибути на няколко части, защото е много дълга и да стане на няколко части. Има ли вариант без да правя няколко извлека-селектирайки различни части от чертежа?
    Предварително благодаря!
    Йоана

  2. 25. април 2009, 08:44 | #2

    Здравейте,

    Всъщност Data Extraction прави една стандартна AutoCAD таблица. След вашият въпрос, направих една публикация за форматиране на дълги таблици, която описва решението. То зависи обаче много и от версията на AutoCAD, с която работите.

  3. 14. май 2009, 12:12 | #3

    Разрешете ми да препоръчам и това упътване за rss: http://computer-help-bg.wikidot.com/tutorials:rss

  4. Ивайло Марков
    2. юни 2009, 10:22 | #4

    Значи мисълта ми е следната.Имам едни готови чертежи и искам да си спестя чертането.Трябва ми програма чрез която вече сканирания чертеж да се прехвърли в аутокадски файл.Има една програма само че тя е за сканиран текст (FineReader) и го прехвърля в Word-овски файл и така се спестява много време и неври за писане!Плс който има някаква идея как мога да си реша проблема да пише!Също може и да има вариант от плотера при сканиране или знам ли нещо такова да се прехвърли…. Моля отговорете ми защото наистина съм в задънена улица…(ако е възможно и на мейла) Благодаря МНОГО!

  5. kris
    2. юни 2009, 12:19 | #5

    Благодаря за информацията! Би било дабре един архитект да публикува малко типови елементи в DWG. Или да ги посочи къде ги има в нета. Така хора чертаещи машинни елементи или работещи в друга свера ще могат да ги използват. Благодаря.

  6. 2. юни 2009, 16:29 | #6

    Здравейте,

    решението на вашия проблем зависи от това какво искате да правите със сканираните чертежи.

    1. Вариант – ако няма да ги променяте като съдържание, а искате само да добавяте към тях или да подмените антетки.
    Най лесно е да се сканиранират файловете и да се вкарат в Аутокад като подложка чрез командата XREF.

    2. Вариант – искате да да правите корекции върху чертежите. В този вариант все пак трябва съществуващите чертежи да са с по-високо качество, за да може да се получи разпознаването. Тук следва да файловете да се сканират като PDF и да се отворят с Adobe Illustrator. От там може да се запишат като DWG. Има и малки допълнителни програми, които вършат тази работа. Ето няколко варианта:
    http://www.aidecad.com/
    http://www.dotsoft.com/pdfimport.htm
    http://www.pdf2cad.com/
    http://www.autodwg.com/pdf-to-dwg-converter/

  7. Ивайло Марков
    2. юни 2009, 16:57 | #7

    Първо мерси много за отговора!Значи при мен не е необходимо да се изменя нещо по чертежа.Самите чертежи са 4 на брой и от палос съм ги сканирал на плотер и сега си ги имам на А0 формат бяха фартия.Мисалта ми е ако ги смимам с цифровия си апарат и после как да ги направя?Говориме за 1-вия вариант???За каква подложка говориме,просто съм малко босичък и не ми е ясно.Наистина много разчитам да ми помогнете.Плс пишете ми дали няма някакъв вариант да ви ги изпратя тия 4 снимки и да ми ги направите на dwg формат (аутокадски)?Мерси много!

  8. Ивайло Марков
    2. юни 2009, 17:08 | #8

    Дръпнах си едната програма но ми пише че ако не я купя немога да си сейвна самия dwg файл….може ли да ми дадете вашият skype за да ми помогнете.

  9. Ивайло Марков
    3. юни 2009, 11:19 | #9

    Здравейте отново.Смъкнах си едната програма (PDF to DWG)Регистрирах я и сега тя работи с пълна сила.направих снимка на чертежите ,след което посредством Adobe Acrobat ги конвертвам в pdf.После посредством гореспоменатата програма за конвертване в dwg формат ги правя dwg.Когато обаче ги отвоя с Аутокад-а излизат като изображение(картинка) а не като чертеж.Моля помогнете ми как да станат като чертеж.Непременно ли трябва да се сканират илои може с по прецизни снимки?

  10. 4. юни 2009, 09:42 | #10

    Здравейте отново,

    След като не е необходимо да изменяте чертежа, това че сканираното се появява като изображение не би трябвало да е проблем? Какво все пак искате да направите с него?

    Принципно не препоръчвам снимка вместо сканиране. В този случай качеството е лошо и се получават се прекалено големи изкривявания. Например – в единния край на чертежа линиите са по-къси, а в другия по-дълги от реалните. При много редки случаи това би свършило работа.

    Мога само да предположа, че програмата не е разпознала линиите, ако се е получила снимка с лошо качество.

    Ако искате изпратете ми снимката и получения чертеж по емейл. Без тях мога да говоря само принципно, но не и конкретно къде е проблема.

  11. 8. юни 2009, 14:29 | #11

    Проблемът може да се реши и с Raster to Vector конвертиращи програми. Такива могат да се намерят в Google – http://www.google.bg/search?q=raster+to+vector

  12. Иван Павлов
    24. юни 2009, 14:22 | #12

    Искам да вмъкна растерно изображение на чертеж, например скица.
    Изображението е начертано в определен мащаб, напр. 1:500
    Как да настроя Аутокад-а, че като вмъквам картинката, да бъде също мащабна. Обикновено ако имам начертан размер, изчертавам линии във вертикално и хоризонтално направление, след което скалирам снимката така, че да се получат линиите с определена дължина. Проблема е, че скалирането в двете посоки е с различен коефициент и се налага да превръщам снимката в блок.

  13. 27. юни 2009, 21:20 | #13

    Здравейте,

    Ако мащаба в двете направления е идентичен, което е масовият случай, се вмъква изображението както е сканирано (или създадено от програма). След това намираме разстояние между две точки, което знаем колко е или е котирано и чрез командата scale премащабираме изображението, така че то да стане 1:1 за чертане.

    AutoCAD не поддържа премащабиране на изображение с един мащаб по X и друг по Y. Тогава се налага изображението да се обработи с външна графична програма.

  14. Иван Павлов
    7. юли 2009, 18:09 | #14

    Ами то така би трябвало да е, но никога не ми се е получавало да се импортира снимката в еднакъв мащаб в двете посоки. Има разминаване и не мога да си обясня откъде. Не би ли трябвало при сканиране да се вмъкне снимката 1:1, т.е. ако тя реално е 10/10 см, и в чертежа да бъде 10/10 единици. Не познавам никакви настройки по този въпрос в Аутокад.
    Много често скицата е в мащаб, но няма размери. Ако може да се импортне 1:1, тогава бих могъл да си измеря приблизително всички размери, които ми трябват. Още повече, че няма как да определя мащабния коефициент без налични размери.

  15. Христо
    14. юли 2009, 10:20 | #15

    Здравейте,
    При XREF каква е разликата между attach и overlay ?
    Благодаря!

  16. Илия Иванов
    30. юли 2009, 09:29 | #16

    Здравейте,
    Имам следния въпрос. Дали е възможно при изчертаване на полилинии, после AutoCAD да извлече като информация общата дължина в чертожни единици. Искам да отворя скоба, че е необходимо общата дължина на линиите за отделен Layer.

  17. 31. юли 2009, 07:39 | #17

    @Христо
    Скоро ще пусна публикация по темата.

  18. 31. юли 2009, 07:45 | #18

    @Илия Иванов

    Възможно е, но няма вградена опция в AutoCAD. Може да стане с AutoLisp. Ако не програмирате, то има доста готови безплатни програми по Интернет. Просто потърсете в Google. Със сигурност има такива, които дават сумата на дължините на (поли)линиите, но ако не откриете такава, която да ги дава и по слой, винаги може да се използва командата layiso (layer isolate).

    Преди време писах как може да се заредят autolisp програми в AutoCAD.

  19. 1. август 2009, 18:35 | #19

    @Христо

    Отговорът на въпроса каква е разликата между attach и overlay е тук.

  20. Христо
    17. август 2009, 15:06 | #20

    Много благодаря!!!

  21. varbanov
    9. септември 2009, 16:22 | #21

    Здравейте! в момента чертая една малка къщичка (3D) и трябва да сложа керемиди.Искам да попитам има ли в библиотечните файлове керемиди,които да са 3D или да пробвам с AutoCad Architecture (ако в тази версия са налични)… в момента съм с ACad 2010? Благодаря предварително!

  22. Тихомир Петров
    8. октомври 2009, 22:35 | #22

    Здравейте,
    Имам следния досаден проблем: Имам чертеж, който е чертан тримерно. Този чертеж е минал през един потребител, който е направил, всички Elevation Z=0. След това този чертеж пристига при мен и тук вече е проблема ми. Описвам какво се случва:1) чертая правоъгълник; 2)местя правоъгълника от местоположението му, перпендикулярно на някоя от съществуващите в чертежа линии; 3)правоъгълника се „скапва“, в смисъл – при маркирането му ако хвана някой от ъглите му мога да Стреч-вам, но винаги в единия от ъглите мога да правя само Move; 4)при маркиране на правоъгълника UCS иконата се появява на него и то завъртяна.
    Същия проблем (UCS-а) имам и с Полилиниите в същия чертеж.
    Можете ли да ми помогнете ?

  23. 12. октомври 2009, 10:54 | #23

    @verbanov
    Съжалявам, че толкова късно виждам въпроса Ви. Ако все още е актуален, моя съвет е да потърсите в Интернет или от колеги библиотеки на различни материали. Независимо от продукта, много малко от библиотеките, които идват с него са използваеми за нашите условия. Практиката е хората да си търсят, събират и поддържат собствена библиотека.

  24. 12. октомври 2009, 10:59 | #24

    @Тихомир Петров

    И на мен ми е любимото занимание – да оправям файл, когато друг го е „омазал“. За съжаление се случва. Изпрате ми файла или фрагмент от него на blog {at} tsukev.com, за да мога го погледна и да ви помогна.

  25. Светлин Дончев
    13. октомври 2009, 14:41 | #25

    Здравейте,
    Имам следният проблем:Имам чертеж на външна стена на къща. Как мога да вкарам снимка на дърво така да получа стената на къщата все едно че е с дървена облицовка (но без да се размазва снимката(jpg).Можете ли да ми дадете някоя идея?

  26. 13. октомври 2009, 15:01 | #26

    @Светлин Дончев

    Jpeg се вкарва с Xref мениджъра, който се стартира с командата xref. Вече от там на татък, снимката се мащабира, подравнява и размножава с командите scale, align и array. Ако я променяте чрез scale с еднакви мащаби по X и по Y тя няма да се „размаже“.

  27. Martin Nedkov
    22. октомври 2009, 17:12 | #27

    Здравейте,

    По това, че всеки трябва да „сподели“ тайна предлагам едно lsp, което ползвам от години и е изключително удобно при работа с външни референции. Мога да го пратя по e-mail, ако сметнете, че ще е удачно! Какво прави: Зарежда произволен файл като xref в точка 0,0,0 на world coordinate system в layer „xref“ (който след това се заключва) и възстановява layer и ucs. Особено удобен е когато има стройна организация в колектив или дори между отделни фирми! Стартира се с command alias – axr! Ако повече и повече хора организираха работата си в стройна система, действително биха оценили помощта на чертожните програми! А аз оставам в очакване на следващата тайна! Поздрави!

  28. Дарина
    2. ноември 2009, 21:04 | #28

    Здравейте, гледах, но не видах-дано не се повтарям с някой друг…много се интересувам от това има ли бърза команда за сменяне на Layer-a, а не всеки път да го избирам от падащото меню. Много Ви благодаря предварително! Поздрави и успех със сайта, страхотен е!

  29. Христо
    4. ноември 2009, 17:13 | #29

    @Дарина
    В какъв смисъл, да го смениш като настоящ или да прехвърлиш нещо в друг слой?

  30. Дарина
    5. ноември 2009, 13:09 | #30

    да, да го сменя като настоящ…т.е. ако чертая стени примерно с лой wall, искам след това ръчно да си привключа веднага на слой osi примерно, за да продължа да си чертая осите в дадения слой, а не всеки път да ги избирам от падащото меню…иначе прехвърлянето знам че си става с match properties, но някак си ми се вижда по-културно да си чертая всичко на момента, където си трябва. Благодаря предварително!

  31. 6. ноември 2009, 06:50 | #31

    @Martin Nedkov

    Звучи интересно! Искате ли да подготвите публикация по въпроса, която ще излезне от ваше име или предпочитате аз да напиша нещо по въпроса?

    Може да ми изпратите lisp-a да го разгледам на „blog [at] tsukev.com“

  32. 6. ноември 2009, 07:45 | #32

    @Дарина

    Направих публикация по въпрса, надявам се да отговори на въпроса ти:
    Как да направя даден слой да бъде текущ

  33. Марто
    9. ноември 2009, 11:47 | #33

    Здравейте,
    Аз имам един доста тривиален въпрос, но не успях да му намеря отговора, но предполагам, че доста хора имат такъв проблем. Всеки път когато в някой по-голям чертеж имам много дименскии (кофражен план например) и реша да хвана и преместя целия чертеж някои от дименсиите се разбъркват тотално. И когато накрая подреждам всички чертежи направо става ад. По принцип когато ги подреждам „explode“-вам всички дименсии, но би трябвало да има и по-добър начин ?

  34. Dragov
    12. ноември 2009, 16:21 | #34

    @Марто
    Проблемът е в асоциативното оразмеряване. Недей да експлодваш дименсиите, достатъчно е да ги направиш неасоциативни, за да не се държат „странно“. Командата изглежда така:
    dimdisassociate all

  35. Димитър Богословов
    12. ноември 2009, 16:41 | #35

    Здравейте и от мене. Имам следният глупав въпрос. Как да си олекотя файловете? Пробвах с Purge, но не е достатъчно. Интересува ме също как да разбера кой слой с какъв обем в МВ е?

    Благодаря предварително!

  36. 13. ноември 2009, 10:26 | #36

    @Марто

    Наистина, проблемът ще се реши ако приложиш съвета на Dragov.

  37. 13. ноември 2009, 10:27 | #37

    @Димитър Богословов

    Можеш да пробваш и командата overkill, за която вече публикувах информация.

  38. Веселин Бончев
    19. ноември 2009, 15:54 | #38

    Здравейте,

    Занимавам се в областта на електропроектирането и имам следния проблем.
    Доста често изготвям количествени сметки за които част от работата се свежда до броене на блокове. Понастоящем използвам Quick Select -> Object type: Block Reference -> Properties: Name -> Value: име на блок ->ОК и след това гледам броя на маркираните блокове в Properties. Та въпроса ми е дали няма някаква команда или допълнителен AutoLIPS, който да ми изкарва списък с блоковете и техните бройки в даден чертеж? Това ще ми улесни много работата понеже в някой проекти се използват много вида блокове.

    Благодаря предварително.

  39. Dragov
    23. ноември 2009, 14:30 | #39

    @Веселин Бончев
    Tools/Atribute extraction е направено точно за това. Да извлечем от чертежа си таблица с блоковете, а ако имат атрибути и стойностите на атрибутите. После можем да си ги броим, сортираме и представим като
    спецификация. Командата дава възможност да се избере част или целия чертеж, определен вид блокове и атрибути към тях.. Желая успех!

  40. Silviia
    24. ноември 2009, 09:49 | #40

    Здравейте! Имам проблем с плотирането в Autocad 2010. Изчертавам модела в моделното пространство и преминавам в лейаутите. Там обаче мога да видя чертежа си само ако избера 2д Wirefrdme за съответния Viewport. При избор на всеки друг стил на визуализация за 3Д, вю-порта е черен, без елементи в него. Същото се наблюдава и когато искам да го разпечатя в 3д от моделното пространство. Проверих всички възможни настройки, но явно изпускам нещо. Досега работих с версия 2007 и проблеми никакви. Благодаря предварително!

  41. Веселин Бончев
    25. ноември 2009, 11:25 | #41

    Благодаря, на @Dragov за идеята.
    Понеже блоковете, които използвам в по голямата си част не съдържат атрибути и стойностите на атрибутите Attribute extraction (Export Atrribute information както е в Autocad 2010)не ми върши работа, затова вместо нея използвах Tools/Data Extraction (използвам Autocad 2010 при по старите може и да я няма). Тази команда има много възможности и можеш да си извлечеш от даден чертеж (или част от него) почти всичко по зададени от вас критерии и да се експортира в екселска таблица или таблица в самия чертеж.

  42. 25. ноември 2009, 15:56 | #42

    @Веселин Бончев

    Да, с Data Extraction е решението. Публикувах малко по-подробна информация за това тук: http://blog.tsukev.com/autocad-specifikaciya-data-extraction.html

  43. mariya
    27. ноември 2009, 13:07 | #43

    здравейте!
    Имам проблем с COPY :( По default в момента ми е такава, командата, че за да копирам даден object няколко пъти на различни second point, трябва предварително да задам m [Multiply]:(
    Мисълта ми е, как да нправя по default да ми е Мultiply copy…Без да ми се налага всеки път да вписвам в командния ред m [Multiply], което си е допълнителна загуба на време;)

    Благодаря предварително!

  44. andrei
    28. ноември 2009, 16:34 | #44

    zdraveite imam problem s explode na autocad.preinstalirah si 3 puti programata no pak komandata ne mi raboti.Ako izprata 4erteja na drug komputur komandata raboti

  45. 1. декември 2009, 07:13 | #45

    @Mariya
    Виждам, че си пренесла темата във Фейсбук и ще ти отговоря там.

  46. 1. декември 2009, 07:15 | #46

    @Andrei

    Може ли да дадеш малко повече информация?

    1. Какво значи „не работи“? Като напишеш explode не се пуска командата или се пуска но не работи по очаквания от теб начин?
    2. Не работи само на един чертеж или на всички?

  47. eng.daskalov
    8. декември 2009, 18:43 | #47

    da i az imam sa6toto pitane ne raboti explode…markiram dadeniq obekt i mu davam explode i ne iska da go explode-ne pi6e 4e Select object:1found
    1 was not able to be explode..i ne stava:(…ako moje da mi otgovorite.mersi

  48. 9. декември 2009, 09:49 | #48

    Който се интересува от решението на проблема с explode – дискусията с andrei и eng.daskalov се пренесе във страницата на блога във Фейсбук

  49. Явор Донев
    16. декември 2009, 16:47 | #49

    @Ивайло Марков
    Пробвай с Raster Design, това е допълнение към AutoCAD, AutoCAD MAP, AutoCAD Civil 3D. С него може да се векторизира автоматизирано.

  50. mi
    12. януари 2010, 13:31 | #50

    Добър ден,
    Имам един проблем с autocad-a и се надявам да можете да ми помогнете :)
    от известно време като се опитам да copy/paste от един чертеж в друг и тотално забива.

страници с коментари
  1. Bisher keine Trackbacks